Tijdens de NGFB Masterclass bedrijfsverkoop en -overdracht van Maarten Vijverberg (Clifton Finance) werden verschillende belangrijke thema’s behandeld over bedrijfsverkopen. Ook familiebedrijven hebben te maken met bedrijfsverkopen, bijvoorbeeld voor het afstoten van bedrijfsonderdelen of als koper. De leden van het NGFB delen via masterclasses hun kennis en ervaring met elkaar, zodat we onze doelgroep goed kunnen begeleiden en adviseren.
De masterclass belichtte de invloed van externe omstandigheden op verkoopbeslissingen, zoals de “polycrisis” (zie ook het artikel over een bijdrage van prof. John Davis), met uitdagingen op het gebied van de arbeidsmarkt, technologie en duurzaamheid. Niet ieder bedrijf is in staat om daarin mee te gaan. Marktontwikkelingen zoals een consolidatie kunnen zo snel gaan dat een (familie)bedrijf niet zelfstandig kan blijven opereren. Naast deze uitdagingen kan het gebrek aan opvolging ook een reden zijn om het bedrijf te verkopen.
Maarten Vijverberg gaf inzicht in diverse verkoopstrategieën, zoals een één-op-één verkoop, een veiling (auction) of een breed opgezet proces. Iedere strategie kent voor- en nadelen, maar timing en voorbereiding zijn cruciaal zijn hoe dan ook belangrijk om een mislukking te voorkomen.
Meer dan 85.000 familiebedrijven zijn bezig met het proces van eigendomsoverdracht, van eenmanszaken tot grote bedrijven. Veel van deze bedrijven zijn bezig met een verkoop van het familiebedrijf. Aan de koopkant zitten private equity investeerders en strategische kopers. Vijverberg zegt dat niet iedere verkoper wil verkopen aan een private equity partij, omdat zij vrezen voor de lange termijn van het bedrijf en de bedrijfscultuur. Hij signaleert in de huidige markt een kritischer houding bij private equity en strategische kopers: risico’s worden goed onderzocht en als er twijfels zijn kan dit leiden tot het stopzetten van het proces. Een goede voorbereiding en risicobeheer zijn essentieel voor de slagingskans van de deal.
Daarnaast kwamen de rol van de adviseur richting de familie en de samenwerking met de familieadviseur aan de orde. Voor een beter resultaat voor alle belanghebbenden pleit Vijverberg voor het belang van samenwerking binnen het gilde op ieders specialiteit. Betrek bijtijds de juiste experts om tot een goed verkoopproces te komen.
Overige aandachtspunten bij een bedrijfsverkoop
- Onderzoek de externe factoren die invloed hebben op de verkoopbeslissing van het bedrijf: hoe ontwikkelt de markt zich en kan het bedrijf daarin meekomen?
- Voer een strategische analyse uit van de marktpositie en toekomstperspectieven van het bedrijf: kunnen wij zelfstandig verder als bedrijf of niet?
- Bereid een gedetailleerd informatiepakket voor ter voorbereiding op een eventuele verkoop.
- Betrek alle relevante familieleden vroegtijdig bij het besluitvormingsproces over een verkoop en ga hierover met elkaar (begeleid) het gesprek aan.
- Evalueer de verschillende verkoopstrategieën en kies samen met de fusie- en overname adviseur de meest geschikte strategie voor de specifieke situatie.


